Veelgestelde vragen: Coronavirus

  • Is er bezoek toegestaan bij een positief geteste bewoner?
    • Ja, aangezien wij veel waarde hechten aan het bezoek voor onze bewoners is bezoek ook in dit geval toegestaan. Wel wordt dit beperkt tot maximaal twee keer per week één vaste bezoeker voor één uur. De bezoeker wordt verzocht alle persoonlijke beschermingsmaatregelen te dragen (mondmasker, handschoenen, schort met lange mouwen en spatbril). Deze krijgt u van ons aangereikt.

      Wij willen u vragen aan de afdeling door te geven wie deze bezoeker zal zijn.
  • Is het gebruik van een faceshield ook toegestaan?
    • Nee, het gebruik van enkel een faceshield is niet toegestaan. Dit biedt onvoldoende bescherming voor zowel uzelf alsook de bewoners en de medewerkers.
  • Is er bezoek toegestaan op een afdeling waar een bewoner positief getest is?
    • Ja, aangezien wij veel waarde hechten aan het bezoek voor onze bewoners is bezoek in dit geval toegestaan. Voor de bewoners die op dezelfde huiskamer komen als de besmette bewoners wordt dit wel beperkt tot maximaal twee keer per week één vaste bezoeker voor één uur en met inachtneming van de overige regels. Wij willen u vragen aan de afdeling door te geven wie deze bezoeker zal zijn.

      Voor de overige bewoners geldt maximaal 2 bezoekers per dag.

      De huiskamer van deze afdeling is gesloten gedurende de quarantaineperiode van deze bewoners.
  • Gaat de Heilige Mis door?
    • De Heilige Mis vindt nog plaats. De aanleunbewoners kunnen hier helaas niet bij aansluiten. De communie wordt niet uitgedeeld aan de bewoners die niet aanwezig zijn bij de Mis.
  • Gaan alle activiteiten voor bewoners door?
    • Activiteiten die intern worden georganiseerd vinden nog doorgang en vinden plaats in het restaurant. Dit is beperkt tot een groep van 25 bewoners. Externe optredens mogen worden gegeven door één persoon. Uitjes met groepen bewoners vinden nu even niet plaats.
  • Hoeveel personen mogen in het restaurant zitten?
    • Maximaal 30 personen, inclusief bewoners, bezoekers, vrijwilligers en medewerkers.
  • Hoeveel bezoekers mag de bewoner ontvangen?
    • Maximaal 2 bezoekers tegelijk in het appartement. Maximaal 3 bezoekers per dag.
  • Zijn er bewoners van Beek en Bos besmet met corona?
    • Helaas is er op dit moment één bewoner van de huiskamer Klaproos op afdeling 0 besmet met het coronavirus. We hebben hiervoor maatregelen genomen. Wij hopen door deze maatregelen verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen.
  • Moeten bezoekers een mondkapje dragen?
    • Bezoekers dienen een mondkapje te dragen, zodra ze bij Beek en Bos binnenkomen. Bezoekers dienen ook in de appartementen van onze bewoners het mondkapje op te houden en de 1,5 meter in acht te nemen. Bij eten en/of drinken mag het mondkapje afgezet worden.
  • Zijn vrijwilligers welkom bij Beek en Bos?
    • Graag! Zij dienen echter wel een mondkapje te dragen
  • Heeft Beek en Bos een bezoekregeling?
  • Draagt het zorgpersoneel beschermingsmiddelen?
    • Alle medewerkers dragen preventief een mondkapje. Als een bewoner klachten heeft, dan dragen medewerkers bij de verzorging een mondkapje, handschoenen, een schort en een veiligheidsbril.
  • Wat moeten bewoners doen als zij klachten hebben van verkoudheid, hoesten of koorts?
    • Bewoners met klachten blijven op hun appartement en worden getest. De medewerkers gebruiken persoonlijke beschermingsmiddelen.
  • Mogen bewoners nog naar het restaurant?
    • Ja, bewoners mogen naar het restaurant. Alleen voor bewoners geldt dat het restaurant wordt gezien als huiskamer. Er wordt zoveel mogelijk 1,5 meter in acht genomen.

  • Mogen bezoekers van bewoners naar het restaurant?
    • Ja, onder voorwaarden:

      a) nadrukkelijk rekening houden met coronamaatregelen en

      b) het aantal bezoekers dat per bewoner het restaurant in mag is twee.

      c) het aantal personen dat tegelijk in het restaurant mag zitten is 30.

  • Zijn er medewerkers van Beek en Bos besmet met corona?
    • Helaas zijn er op dit moment medewerkers van Beek en Bos besmet met het coronavirus. Ook hiervoor hebben wij de maatregelen genomen en deze medewerkers komen niet naar Beek en Bos. 
  • Met welke organisaties is er contact?
    • We handelen op basis van de voorschriften die vanuit de GGD/GHOR en RIVM verspreid worden. Daarnaast wordt er deelgenomen aan het ketenoverleg, waarin o.a. de zorginstellingen zijn vertegenwoordigd. Verder is er overleg met de GGD, andere zorgaanbieders, inspectie en zorgkantoor.
  • Wordt het zorgpersoneel getest?
    • Medewerkers met klachten worden getest. Totdat de testuitslag bekend is, komen zij niet naar Beek en Bos.

  • Kan ik als naaste of nabestaande ergens terecht voor ondersteuning in deze moeilijke periode?
    • U kunt hiervoor terecht bij onze Mantelzorgcoach, Doritha Vossen.

      Daarnaast bieden de Centra voor Levensvragen in Limburg de mogelijkheid voor een persoonlijk telefonisch (beeld) gesprek. Via de telefoon kan een  cliënt/naaste/familie/nabestaande in contact komen met één van de geestelijk verzorgers. Zij zijn specialisten in begeleiding en ondersteuning bij levensvragen in de laatste levensfase, bij verlies en rouw, bij eenzaamheid.

      Speciaal crisisnummer

      Voor levensvragen die zich aandienen bij deze uitbraak van COVID-19 hebben de Centra voor levensvragen in Limburg een speciaal gezamenlijk crisisnummer in gebruik genomen (088-4598110)

  • Welke zaken moeten er door de familie geregeld worden na overlijden van een bewoner?
    • Begrafenisondernemer

      • U neemt zelf contact op met de begrafenisondernemer
      • De begrafenisonderneming draagt zorg voor de totale verzorging van de overledene.
      • U kunt aan de verzorging doorgeven welke kleding t.b.v. het opbaren klaargelegd moet worden en evt. rozenkrans.

      Overlijdensbericht

      • Er komt een bericht van overlijden op de afdelingen. U mag aangeven of er een foto van de bewoner op dit overlijdensbericht mag worden geplaatst.

      Aanspreekpunt

      • We gaan ervan uit dat de eerste contactpersoon ons aanspreekpunt is, ook na overlijden.

      Appartement

      • De eerste 24 uur na overlijden, blijft het appartement gesloten. Er wordt contact met u opgenomen hoe en wanneer het appartement wordt leeggeruimd.

      Tag + brievenbussleutel

      • Deze kunnen in een envelop in de sluis van de hoofdingang gelegd worden. Graag hierop naam en appartement nummer vermelden.

      Eucharistieviering

      • Tijdens de eerstvolgende Eucharistieviering, nadat de coronacrisis voorbij is, zal er voor de overledene gebeden worden.

      Inlichten

      • Maakt u gebruik van een externe wasserij (niet Joli) dan dient u deze zelf in te lichten.

      Nazorggesprek

      • Op een nader te bepalen moment, zouden we het prettig vinden om een nazorggesprek te kunnen hebben. In overleg met de familie wordt bekeken hoe dit wordt vormgegeven en wanneer dit zou kunnen plaatsvinden.

       

  • Hoe moet de was van een bewoner met het coronavirus gewassen worden?
    • Indien de familie zorg draagt voor het wassen van de kleding:

      Deze was wordt door Beek en Bos in een plastic zak aangeboden. De familie die de was verzorgt dient dit wasgoed te scheiden van het andere wasgoed. Het wasgoed van de zieke bewoner dient op minimaal 60 graden gewassen te worden met een volledig wasprogramma en normaal wasmiddel.

      (protocol thuisisolatie van een patiënt met Covid-19- RIVM)

  • Mogen bewoners nog naar de huiskamer?
    • Ja, de huiskamers zijn weer geopend voor bewoners. Bezoek is hier nog niet toegestaan.

  • Mogen bewoners nog naar het muziekwaterbed?
    • Dit is onder voorwaarden weer mogelijk.

  • Mogen familieleden bij een bewoner waken?
    • Ja, natuurlijk mag dat. Wel in overleg met de afdeling en onder voorwaarden. In principe met maximaal 2 personen tegelijk.

      Indien er sprake is van een (mogelijke) coronabesmetting ,dan kunnen er aanvullende voorwaarden gesteld worden.

      Wij vragen u om er rekening mee te houden dat er na overlijden geen mogelijkheid is voor het opbaren van uw naaste in het appartement of voor het houden van een avondwake in onze kapel.

      Het leegruimen van het appartement mag door twee personen gebeuren. Dit in verband met het houden van 1,5 meter afstand binnen het appartement.
  • Mogen bewoners van Beek en Bos nog naar buiten voor een wandeling?
    • Ja.
  • Mogen de bewoners van de aanleunwoningen nog bezoek ontvangen?
    • Voor bewoners van de aanleunwoningen gelden de adviezen voor thuiswonende ouderen. Het RIVM doet het dringende verzoek om bezoek aan kwetsbare personen (waaronder ouderen) te beperken.
  • Blijft Twinkeltje nog open?
    • Na een tijdelijke sluiting is Twinkeltje nu weer geopend.

  • Kunnen bewoners gebruik maken van de kapper en pedicure?
    • Ja, dit kan.

       

  • Komt de apotheek nog medicijnen brengen?
    • Ja, de apotheek levert de medicijnen.
  • Komen er nog artsen bij Beek en Bos?
    • Ja, artsen komen inmiddels ook weer voor reguliere visites.
  • Komen er nog fysiotherapeuten bij Beek en Bos?
    • Ja, er komen vaste fysiotherapeuten.

  • Worden bewoners met klachten getest op Corona?
    • Ja, we beschikken nu over ruime testmogelijkheden.
  • Hoe wordt omgegaan met mensen met dementie als zij besmet zijn met Corona. Zij kunnen toch niet op hun appartement blijven?
    • Dit is een ontzettend moeilijke situatie. Waar mogelijk proberen we mensen zoveel mogelijk op het eigen appartement te houden.

  • Hoe wordt familie ge├»nformeerd over de bewoners?
    • We besteden extra aandacht aan de rapportage in Carenzorgt.

      Daarnaast kunnen familieleden contact opnemen met de afdeling:

  • Wat kan Beek en Bos nog meer betekenen voor mantelzorgers?
    • Indien u behoefte heeft aan een telefonisch gesprek met onze mantelzorgcoach, dan kunt u dit doorgeven aan onze receptie (0475-391700).
  • Hoe lang gaat dit duren?
    • Helaas kunnen wij deze vraag niet beantwoorden. Wij blijven de richtlijnen van het RIVM en de situatie binnen Beek en Bos hierin volgen.
  • Is de dagbesteding open?
    • .Ja, de dagbesteding is weer open. De deelnemers komen via een andere ingang naar binnen en de dagbestedingsruimte is afgeschermd van de rest van het zorgcentrum.

  • Krijg ik nog huishoudelijke hulp van Beek en Bos?
    • Ja, zo lang u en onze medewerker geen klachten van verkoudheid, hoesten of koorts hebben, ontvangt u huishoudelijke hulp. Heeft u wel klachten? Geef dit dan alstublieft door via onze receptie (0475-391700)
  • Ontvang ik nog Tafeltje dekje?
    • Ja, dit loopt gewoon door.

  • Mogen bewoners van de aanleunwoningen nog naar Beek en Bos komen?
    • Vanaf 15 oktober kunnen wij de bewoners van de aanleunwoningen helaas niet meer toelaten tot Beek en Bos. Voor hen hebben wij Tafeltje-dek-je geregeld.

  • Mogen er nog nieuwe bewoners komen wonen?
    • Dit is onder voorwaarden weer mogelijk.

"Wij zijn er op de eerste plaats voor onze bewoners".

Yvonne Scheres
Medewerkster verzorging

 

Zorgcentrum Beek & Bos

L'Unionlaan 1
6093 GE Heythuysen
T. (0475) 39 17 00
E. info@beekenbos.nl